Hogyan jelentkezz könyvkiadóhoz a kéziratoddal?

Megvan az az érzés, mikor kezed-lábad remeg, és az egérrel a küldés gomb fölött habozol, aztán rányomsz a küldésre, és egy cseppet sem könnyebbülsz meg, mert kezdődik a várakozás: Vajon mit fog szólni a kiadó a könyvemhez? A pozitív választ az is befolyásolja, hogyan adod le a jelentkezésed, milyen benyomást keltesz az e-maileddel. Ebben szeretnénk segíteni nektek az alábbi tippekkel.

Sokszor kapunk olyan jelentkezéseket, amiben magáról a szerzőről és a kiadásra szánt kéziratából semmit nem tudunk meg, csupán egy halom kérdést kapunk, amire természetesen örömmel válaszolunk. Na de ha rögtön tudja a szerző, hogy a kérdései mellé mikre van szükségünk első körben ahhoz, hogy el tudjuk bírálni a kötetét, egy kör e-mailezést és izgulást meg tudunk spórolni mindkét félnek.

Tehát ebben a cikkben azokat a fontos információkat fogjuk felsorolni, amiket már a legelső e-mailben érdemes megosztani, és ezekkel kopogtatni egy kiadónál:

  1. Online jelenlét

Először is számunkra fontos, hogy mennyire aktív online a szerző, mit tud tenni a könyve reklámozása érdekében. Ezért érdemes a bemutatkozás után rátérni azokra a felületekre (linkkel együtt), ahol megnézhetjük a szerző aktivitását, eddigi munkáját, követőtáborát. Ha nincs ilyen, belefér a privát profil (Facebook, Instagram pl.), vagy a jövőbeli tervek ezzel kapcsolatban. Nagyon fontos hangsúlyoznunk, hogy ezen áll vagy bukik egy könyv sikere, mivel kis példányszámú műveknél csak az online marketing tud eladást generálni. Ez a rész pedig a szerző feladata.

  1. Szinopszis

Nagyon fontos, hogy már az első e-mailhez csatolj egy szinopszist, ami magába foglalja a könyv témáját, történetvezetését és a végkifejletet. Hogy ez pontosan hogyan kell, hogy kinézzen, az kiadónként változhat, és erről lesz is egy további cikk. Elöljáróban a legfontosabb, hogy ne rejtélyeskedj, nekünk minden spoilerre szükségünk van ahhoz, hogy megítéljük a könyv lendületességét és izgalmasságát. A másik nagyon fontos dolog pedig, hogy ne legyen túl hosszú, egy oldalba tudd összefoglalni az egész történetet.

  1. Részlet a műből

Amit nyugodtan csatolhatsz még, az egy részlet a műből. A szinopszis és a részlet is lehet word formátumú, de ha pdf-ként tudod küldeni, az még jobb, mert könnyebben olvasható. Ez a részlet rajtad múlik, melyik részéből származik a könyvednek. Lehet a legeleje is, de mindannyian tudjuk, hogy sok történet nehezen indul be, így talán szerencsésebb a közepéről választani. A legvége semmiképpen nem szerencsés, mivel aki olvasni fogja, nem tud még belehelyezkedni a történetbe, nem fogja érteni, mi történik. Hogy mekkora részt választasz ki, szintén csak rajtad múlik, de egy fejezetnél többet ajánlunk kiválasztásra. Persze ez is függ a fejezetek és az egész kézirat hosszúságától.

  1. Elképzelés

A szerzőnek azt is érdemes az első levelébe belefoglalnia, hogy mik az elképzelései a könyvről. Van-e a fejében borítóterv, illusztrációk, bármi más különleges elképzelés, mert a kiadó ezekkel is számol, mivel a kiadás folyamatát a plusz dolgok hosszabbíthatják. Ez egyben egy üzleti terv is kell, hogy legyen. Tudnunk kell, hogy hogyan tervezed terjeszteni a köteted, itt nem csak az online marketing, de az író-olvasó találkozók, online és print cikkek, és minden más is ide tartozik, amivel több emberhez el tudod juttatni a kötetedet. Érdemes tehát mindent felvázolni, a szerző nem veszíthet ezzel semmit, mert ha esetleg nem kerül kiadásra a műve, utána már csak másolnia kell az e-mailben leírtakat, ha további kiadókhoz jelentkezik.

  1. Kérdések

Az utolsó pedig a felmerülő kérdéseid. Mindenképpen nézz utána a kiadónak, akihez beadod a kéziratod. Ne teljesen tudatlanul add be a jelentkezésed, mert nem vet jó fényt rád az, ha olyan kérdéseket teszel fel, ami elérhető a kiadó honlapjáról. Persze ezek után is lehetséges, hogy valamit nem értesz, vagy nem található meg a honlapon. Ezeket a kérdéseket ne tartsd magadban, kérdezz rájuk az e-mailed utolsó felében bátran!

Ha mindez megvan, az e-mailed készen áll a küldésre. A kiadók valószínűleg küldenek egy automatikus választ, amiben időt kérnek az elbírálásra, ezután pedig várhatod tűkön ülve a végleges választ. A Colorcom Kiadó két rendszerbe sorolja a beérkező kéziratokat: fizetős és ingyenes (nullpontos) rendszerbe. Elbírálás után minden részletet leírunk az adott jelentkezőnek a kiadó által választott rendszerről, de általánosítani látatlan kéziratnál nem tudunk, mivel minden ajánlat személyre szabott, és az adott elképzeléstől függ.

Ha megjött a kedved, és minden információt megtudtál, amire szükséged volt, jelentkezz hozzánk bátran még sehol nem elérhető kéziratoddal a kiado@colorcom.hu e-mail-címen!

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.